Studentská věda v akci: Soutěž SVOČ ukázala talent i hloubku výzkumů
12. 5. 2025
Duben se na Fakultě pedagogické ZČU nesl v duchu tradiční soutěže Studentské vědecké a odborné činnosti (SVOČ) – a letos byl opravdu z čeho vybírat. Do fakultního kola postoupilo celkem devět prací, které do soutěže nominovaly jednotlivé katedry.
Zastoupení bylo pestré: od historie přes jazyky až po tělesnou výchovu, chemii a informatiku. Studenti a studentky před porotu předstoupili s prezentacemi, které shrnovaly nejen výzkumné otázky a metodologii, ale i konkrétní výstupy jejich prací.
Na výsledcích se porota shodla jednohlasně:
První místo vybojovala Sára Kolorosová z katedry německého jazyka s tématem Postoje současných českých a německých studentů k česko-německému soužití ve 20. století. „Do soutěže jsem šla kvůli novým zkušenostem – a protože mě česko-německé vztahy fascinují. Nejvíc mě překvapila emotivnost odpovědí a osobní příběhy respondentů. Výhra pro mě byla velké překvapení – konkurence byla silná a všechny práce by si ocenění zasloužily,“ sdělila Sára.
Druhé místo získala Petra Koukolíková z katedry tělesné výchovy. Ve své práci Možnosti a realizace logopedické intervence v rámci cílených pohybových aktivit u dětí s PAS nabídla ucelený metodický materiál, který může sloužit speciálním pedagogům i logopedickým asistentům. „Věnuji se dětem s poruchou autistického spektra už deset let, takže mě nic moc nepřekvapilo – až na to, jak dobré výsledky se dají cílenou prací dosáhnout,“ uvedla Petra Koukolíková.
Na třetím místě skončila Barbora Beroušková z katedry anglického jazyka se studií Úroveň znalosti slovní zásoby v angličtině na 2. stupni ZŠ. „Překvapil mě výrazný rozdíl v pasivní slovní zásobě žáků devátých tříd – a jak zásadně to ovlivňuje výuku. Chtěla jsem, aby se o výsledcích dozvědělo víc lidí, a proto jsem se rozhodla přihlásit,“ řekla Barbora.
Trojice nejlepších studentek byla oceněna nejen uznáním odborné komunity, ale také merchem FPE a finanční odměnou ve formě stipendia.
„Byli jsme mile překvapeni úrovní přihlášených projektů. Většina z nich splňovala vysoké nároky odborné práce – jasné cíle, korektní metodika, smysluplná interpretace dat. Zaznamenali jsme i rostoucí kvalitu didaktických výzkumů,“ zhodnotil předseda komise Václav Stacke.
„Soutěž SVOČ tak i letos potvrdila, že mezi studenty roste silná generace mladých vědců, kteří dokážou přemýšlet v souvislostech, pracovat systematicky a přinášet nové pohledy na aktuální i tradiční témata. A to je příslibem nejen pro akademickou sféru, ale i pro celou společnost,“ dodal Stacke.